Ko smo seznanjeni s vsemi potrebnimi podatki o destinaciji, je čas za razmislek o tem, kako bomo do tja prišli. Če gre za bližnje destinacije pride v poštev cela vrsta prevoznih sredstev; od avtodoma, osebnega avta, vlaka, lahko tudi letala, do avtobusa, štopanja ali celo pešačenja. Včasih je pot pomembnejša od cilja, kar je skoraj vedno pravilo tudi v popotništvu, saj se že med popotovanjem samim dosti potuje iz kraja v kraj. A nekateri popotniki v popotovanje vključijo tudi samo pot na destinacijo, za kar pa je seveda pogoj dovolj časa. Tisti bolj avanturistični se na srednje oddaljene destinacije na bližnjem vzhodu ali celo do osrednje ali južne Azije odpravijo po kopnem. Vsi tudi poznamo pustolovce, ki se po svetu potepajo na kolesu, motorju ali le lastnih nogah. Vendar ker tak podvig ponavadi zahteva dosti popotniške kilometrine, se bomo telebani tokrat osredotočili na bolj klasične načine potovanja.
Najprej nekaj malega o destinacijah, kamor ni nujno, da poletimo z letalom. Tu gre po vsej verjetnosti za bližnje destinacije znotraj ali na robu Evrope. S pojavom nizkocenovnih letalskih družb je smislenost potovanja po kopnem postala nekoliko vprašljiva, saj je mnogokrat potovanje z letalom cenejše od vlaka ali lastnega avtomobila. Pa vendar nimamo vedno možnosti posluževanja poceni letov ali pa so ti lahko celo bolj zamudni od potovanja po kopnem. Dobro je preveriti različne možnosti transporta in različne poti. Včasih obstaja zelo ugodna povezava do mesta blizu naše končne destinacije, a ne do le-te same. Dober primer za to je Amsterdam, kjer lahko iz Sloveniji bližnjih letališč najdemo odlične povezave do Bruslja, od koder pot do Amsterdama ni več ne dolga ne pretirano draga. Podobno je, kot si bomo pogledali kasneje, tudi pri iskanju letalskih kart. Če potujemo z vlakom, je dobro, če se pozanimamo o vseh možnih popustih, saj je znotraj Evrope dosti povezav in možnost raznih izkaznic, ki nam lahko občutno znižajo stroške.
Sedaj se bomo osredotočili na iskanje letalskih kart.
4) NAKUP LETALSKE KARTE
Osnovni nasvet bi bil, da z nakupom ne zavlačujemo. Načeloma se cene višajo z približevanjem datuma odhoda. To še posebej velja za nizkocenovnike, kjer pa lahko z malo sreče še vedno naletiš na kako akcijo tik pred odhodom. Druga možnost je, da počakamo na takoimenovane last minute karte, a sama bi to odsvetovala. Gre za karte, katerih odhod je ponavadi razpisan za kak teden ali manj vnaprej, vendar moramo vedeti, da gre za točno določeno karto s točno določenim datumom, kar pomeni, da nam morda trajanje ali datum odhoda/prihoda ne bo ustrezal. Ta način je primeren le za zelo fleksibilne potnike, ki niso časovno omejeni, včasih je dobro, da niso omejeni niti krajevno. Zanašanje na last minute lahko v najslebšem primeru pomeni, da bomo ostali doma ali pa na koncu karto mastno preplačali. Namen teh kart je namreč, da letalska družba zapolni prazne lete, a resnici na ljubo se mi je do sedaj zgodilo le enkrat, da je bilo letalo bolj prazno. Nekateri nizkocenovniki celo raje let preprosto odpovejo, kot da bi karte ponudili v akciji.
Pravzaprav pa je tudi pri nakupu rednih letalskih kart pomembno, da smo z datumi vsaj nekoliko fleksibilni, saj se lahko cena kart za isti let zelo razlikujejo, tudi če gre le za en dan razlike.
a) Kako se torej lotimo iskanja letalskih kart?
Za najbolj lene so tu turistične agencije. Te ti za različno provizijo rezervirajo letalske karte. Vsaj na začetku morda ni slabo, da se poslužimo te možnosti, saj tako nekoliko dobimo predstavo, koliko nas bi lahko karta stala in kateri so tisti prevozniki, ki letijo na željeno destinacijo. Seveda je dobro če obiščemo več različnih agencij in se ne zadovoljimo s prvo ponudbo. Morda ni slab namig za študente, naj obiščejo Študentsko turistično agencijo, saj imajo tam zbrane ponudbe za študente, ki jim marsikateri letalski prevoznik ponuja popuste (malo reklame, a vendar: sama sem tam že tretjič kupila karto in moram reči, da sem z njimi tudi zaradi odnosa zelo zadovoljna). Druga možnost so internetni posredniki kart, kot je naprimer slovenski Odklop. Tudi ti seveda računajo provizijo, a je ta ponavadi zaradi internetnega delovanja nižja od agencijine. Tretja, ponavadi najbolj zamudna možnost pa je rezervacija karte naravnost pri ponudniku, ki je praviloma tudi najcenejša.
Kot je že omenjeno, je dobro, če smo fleksibilni z datumi, a zavedati se moramo, da se bomo za najcenejšo možnost morali prilagoditi tudi prostorsko. Najprej je treba vedeti, da so karte iz bližnjih letališč lahko dosti cenejše kot z našega Brnika. Splača se preveriti odhode iz Munchna, Trsta, Benetk (morda še kakšnega italijanskega mesta, če živimo bližje meji), Dunaja, Budimpešte, Celovca, Zagreba. Ali še dlje: Frankfurt, London, Paris, Madrid. London je lahko ugoden zaradi povezav z nizkocenovniki, ostala bolj oddaljena letališča so odvisna od naše spretnosti. Pri nakupu karte z drugih letališč moramo preračunati, koliko nas bo stala še vožnja do tja, da vidimo, ali se nam nakup sploh splača. Druga prilagodljivost pa se nanaša na cilj leta, ki ni nujno v državi, v katero potujemo. Za JV Azijo velja, da se najbolj splača leteti v Bangokok, Singapur ali Kuala Lumpur in od tam z azijskimi nizkocenovniki ali po kopnem naprej. Tudi leti v nekatere turistično manj razvite afriške države so lahko dosti dražji, tako je naprimer center za lete v vzhodno Afriko lahko Kenija. Pri tem je treba upoštevati povezanost držav med sabo (naprimer odprtost mej) in ali potrebujemo za državo, kamor letimo, kakšno vizo, ki je lahko precejšen dodatni strošek, kljub temu, da v tej državi ne preživimo več kot vsega skupaj nekaj dni. Vedeti moramo, da bomo rabili celo vizo za dvakratni vstop, če se tudi vračamo iz istega letališča.
Načeloma velja, da so direktni leti dražji od tistih, pri katerih moramo presedati. Kar v praski pomeni, da je let Zagreb-Munchen-Los Angeles in obratno cenejši od leta Munchen-Los Angeles in obratno.
Šablonska pot, kako priti do karte: Sama se stvari lotim nekako tako... Najprej se lotim brskanja po internetu in pri internetnih agencijah poiščem letalske prevoznike, ki so za določeno destinacijo najugodnejši. Podobno naredim še fizično v nekaterih agencijah, vse z namenom seznanjanja s realnimi cenami in ponudbo. Ko vidim, kateri prevozniki bi lahko bili najcenejši, se podam še naravnost na njihovo stran in poiščem iste karte na iste datume, kot sem jih našla prek agencij. Tu so praviloma vsaj 40€ cenejše. Najboljšo možnost rezerviraš.
b) Nakup najugodneješe karte
Vendar ne gre vedno tako šablonsko. Tu je namreč plačilo karte. Pri nakupu karte neposredno preko prevoznika je namreč ponavadi za plačilo potrebna kreditna kartica. Ta je sicer pomemben pripomoček vsakega popotnika, a žal se lahko zgodi, da je pri dražjih kartah ali hkratnemu nakupu več kart limit na kartici prenizek. Rešiteve so lahko tri: prva je Visa Electron, ki jo sicer še ne sprejemajo vse letalske družbe, a krog tistih, ki jo, je že zelo velik in se širi. Žal pa je ne ponujajo vse banke. Druga možnost je izposojena kreditna kartica, kar tudi ni vedno mogoče, saj imajo nekatere letalske družbe pravilo, da mora biti lastnik kartice eden izmed potnikov. Tretja možnost pa nas vrne nazaj na agencije, kjer lahko plačamo preko njihovega tekočega računa ali z gotovino in kartice sploh ne potrebujemo. Pomožna rešitev zadeva bolj področje bančništva - začasno ali stalno povečan limit na kartici.
Ponavadi rezervacija preko družbe ali agencije poteka tako, da nam karto najprej rezervirajo, potem pa imamo določen čas, da karto plačamo in s tem potrdimo rezervacijo. Če karte ne plačamo pravočasno, se rezervacija stornira. Ko karto plačamo in imamo za to potrdilo, ki ga je treba včasih poslati agenciji, na e-mail naslov dobimo elektronsko karto. V primeru, da je naša karta še klasična, le to dobimo po pošti oziroma po dogovoru.
c) Kaj moramo vedeti o letalskih kartah?
Počasi postaja jasno, da gre zares in pospešeno se lahko začenemo pripravlajti na pot.
Najprej nekaj malega o destinacijah, kamor ni nujno, da poletimo z letalom. Tu gre po vsej verjetnosti za bližnje destinacije znotraj ali na robu Evrope. S pojavom nizkocenovnih letalskih družb je smislenost potovanja po kopnem postala nekoliko vprašljiva, saj je mnogokrat potovanje z letalom cenejše od vlaka ali lastnega avtomobila. Pa vendar nimamo vedno možnosti posluževanja poceni letov ali pa so ti lahko celo bolj zamudni od potovanja po kopnem. Dobro je preveriti različne možnosti transporta in različne poti. Včasih obstaja zelo ugodna povezava do mesta blizu naše končne destinacije, a ne do le-te same. Dober primer za to je Amsterdam, kjer lahko iz Sloveniji bližnjih letališč najdemo odlične povezave do Bruslja, od koder pot do Amsterdama ni več ne dolga ne pretirano draga. Podobno je, kot si bomo pogledali kasneje, tudi pri iskanju letalskih kart. Če potujemo z vlakom, je dobro, če se pozanimamo o vseh možnih popustih, saj je znotraj Evrope dosti povezav in možnost raznih izkaznic, ki nam lahko občutno znižajo stroške.
Sedaj se bomo osredotočili na iskanje letalskih kart.
4) NAKUP LETALSKE KARTE
Osnovni nasvet bi bil, da z nakupom ne zavlačujemo. Načeloma se cene višajo z približevanjem datuma odhoda. To še posebej velja za nizkocenovnike, kjer pa lahko z malo sreče še vedno naletiš na kako akcijo tik pred odhodom. Druga možnost je, da počakamo na takoimenovane last minute karte, a sama bi to odsvetovala. Gre za karte, katerih odhod je ponavadi razpisan za kak teden ali manj vnaprej, vendar moramo vedeti, da gre za točno določeno karto s točno določenim datumom, kar pomeni, da nam morda trajanje ali datum odhoda/prihoda ne bo ustrezal. Ta način je primeren le za zelo fleksibilne potnike, ki niso časovno omejeni, včasih je dobro, da niso omejeni niti krajevno. Zanašanje na last minute lahko v najslebšem primeru pomeni, da bomo ostali doma ali pa na koncu karto mastno preplačali. Namen teh kart je namreč, da letalska družba zapolni prazne lete, a resnici na ljubo se mi je do sedaj zgodilo le enkrat, da je bilo letalo bolj prazno. Nekateri nizkocenovniki celo raje let preprosto odpovejo, kot da bi karte ponudili v akciji.
Pravzaprav pa je tudi pri nakupu rednih letalskih kart pomembno, da smo z datumi vsaj nekoliko fleksibilni, saj se lahko cena kart za isti let zelo razlikujejo, tudi če gre le za en dan razlike.
a) Kako se torej lotimo iskanja letalskih kart?
Za najbolj lene so tu turistične agencije. Te ti za različno provizijo rezervirajo letalske karte. Vsaj na začetku morda ni slabo, da se poslužimo te možnosti, saj tako nekoliko dobimo predstavo, koliko nas bi lahko karta stala in kateri so tisti prevozniki, ki letijo na željeno destinacijo. Seveda je dobro če obiščemo več različnih agencij in se ne zadovoljimo s prvo ponudbo. Morda ni slab namig za študente, naj obiščejo Študentsko turistično agencijo, saj imajo tam zbrane ponudbe za študente, ki jim marsikateri letalski prevoznik ponuja popuste (malo reklame, a vendar: sama sem tam že tretjič kupila karto in moram reči, da sem z njimi tudi zaradi odnosa zelo zadovoljna). Druga možnost so internetni posredniki kart, kot je naprimer slovenski Odklop. Tudi ti seveda računajo provizijo, a je ta ponavadi zaradi internetnega delovanja nižja od agencijine. Tretja, ponavadi najbolj zamudna možnost pa je rezervacija karte naravnost pri ponudniku, ki je praviloma tudi najcenejša.
Kot je že omenjeno, je dobro, če smo fleksibilni z datumi, a zavedati se moramo, da se bomo za najcenejšo možnost morali prilagoditi tudi prostorsko. Najprej je treba vedeti, da so karte iz bližnjih letališč lahko dosti cenejše kot z našega Brnika. Splača se preveriti odhode iz Munchna, Trsta, Benetk (morda še kakšnega italijanskega mesta, če živimo bližje meji), Dunaja, Budimpešte, Celovca, Zagreba. Ali še dlje: Frankfurt, London, Paris, Madrid. London je lahko ugoden zaradi povezav z nizkocenovniki, ostala bolj oddaljena letališča so odvisna od naše spretnosti. Pri nakupu karte z drugih letališč moramo preračunati, koliko nas bo stala še vožnja do tja, da vidimo, ali se nam nakup sploh splača. Druga prilagodljivost pa se nanaša na cilj leta, ki ni nujno v državi, v katero potujemo. Za JV Azijo velja, da se najbolj splača leteti v Bangokok, Singapur ali Kuala Lumpur in od tam z azijskimi nizkocenovniki ali po kopnem naprej. Tudi leti v nekatere turistično manj razvite afriške države so lahko dosti dražji, tako je naprimer center za lete v vzhodno Afriko lahko Kenija. Pri tem je treba upoštevati povezanost držav med sabo (naprimer odprtost mej) in ali potrebujemo za državo, kamor letimo, kakšno vizo, ki je lahko precejšen dodatni strošek, kljub temu, da v tej državi ne preživimo več kot vsega skupaj nekaj dni. Vedeti moramo, da bomo rabili celo vizo za dvakratni vstop, če se tudi vračamo iz istega letališča.
Načeloma velja, da so direktni leti dražji od tistih, pri katerih moramo presedati. Kar v praski pomeni, da je let Zagreb-Munchen-Los Angeles in obratno cenejši od leta Munchen-Los Angeles in obratno.
Šablonska pot, kako priti do karte: Sama se stvari lotim nekako tako... Najprej se lotim brskanja po internetu in pri internetnih agencijah poiščem letalske prevoznike, ki so za določeno destinacijo najugodnejši. Podobno naredim še fizično v nekaterih agencijah, vse z namenom seznanjanja s realnimi cenami in ponudbo. Ko vidim, kateri prevozniki bi lahko bili najcenejši, se podam še naravnost na njihovo stran in poiščem iste karte na iste datume, kot sem jih našla prek agencij. Tu so praviloma vsaj 40€ cenejše. Najboljšo možnost rezerviraš.
b) Nakup najugodneješe karte
Vendar ne gre vedno tako šablonsko. Tu je namreč plačilo karte. Pri nakupu karte neposredno preko prevoznika je namreč ponavadi za plačilo potrebna kreditna kartica. Ta je sicer pomemben pripomoček vsakega popotnika, a žal se lahko zgodi, da je pri dražjih kartah ali hkratnemu nakupu več kart limit na kartici prenizek. Rešiteve so lahko tri: prva je Visa Electron, ki jo sicer še ne sprejemajo vse letalske družbe, a krog tistih, ki jo, je že zelo velik in se širi. Žal pa je ne ponujajo vse banke. Druga možnost je izposojena kreditna kartica, kar tudi ni vedno mogoče, saj imajo nekatere letalske družbe pravilo, da mora biti lastnik kartice eden izmed potnikov. Tretja možnost pa nas vrne nazaj na agencije, kjer lahko plačamo preko njihovega tekočega računa ali z gotovino in kartice sploh ne potrebujemo. Pomožna rešitev zadeva bolj področje bančništva - začasno ali stalno povečan limit na kartici.
Ponavadi rezervacija preko družbe ali agencije poteka tako, da nam karto najprej rezervirajo, potem pa imamo določen čas, da karto plačamo in s tem potrdimo rezervacijo. Če karte ne plačamo pravočasno, se rezervacija stornira. Ko karto plačamo in imamo za to potrdilo, ki ga je treba včasih poslati agenciji, na e-mail naslov dobimo elektronsko karto. V primeru, da je naša karta še klasična, le to dobimo po pošti oziroma po dogovoru.
c) Kaj moramo vedeti o letalskih kartah?
- Elektronska karta je danes prevladujoča oblika letalskih kart. N e-mail dobimo vse podatke o letu ter kodo rezervacije, s katero lahko na check-inu kasneje dvignemo boarding pass. Ponavadi je zraven še ena koda, s katero preko elektronskega sistema preverimo točne čase leta na internetu, če so se ti morda spremenili.
- Spreminjanje datuma odhoda/prihoda: včasih se nam zgodi, da kaj pride vmes in moramo odhod na pot prestaviti, morda pa nam je na drugem koncu sveta tako všeč, da želimo dopust podaljšati. V tem primeru se lahko včasih naknadno, ko smo let že rezervirali in plačali, spreminjajo datumi letov. Ali je to sploh možno, je odvisno predvsem od takoimenovane fleksibilnosti karte. Bolj kot je karta fleksibilna, več imaš možnosti "preoblikovanja", če je karta popolnoma nefleksibilna, je možno, da se datum leta niti ne da spremeniti. Od fleksibilnosti je tudi odvisno, ali in koliko bomo morali za spremebo datuma plačati. Večinoma letalska družba postavi neko fiksno ceno, h kateri pa moramo prišteti še morebitno razliko v ceni med prvotnim in novo bookiranim letom. Fleksibilnejše karte so ponavadi tudi dražje.
- Odpoved karte: tudi pri tem velja podobno kot pri spreminanju datuma. Ena izmed možnosti (v kolikor je nimamo že vključene v ceno letalske karte) je, da si karto zavarujemo za riziko odpovedi. To nam lahko storijo v agenciji, če smo karto kupili preko njih ali na zavarovalnici. Vendar smo za skenitev zavarovanja časovno omejeni, karto lahko zavarujemo ponavadi le do nekaj dni po nakupu. Podobno kot za odpoved karte velja tudi za spreminjanje imena potnika oziroma prenos karte na drugega. Spremeba imena, če je ta možna, se plača odvisno od letalske družbe.
- Potrditev leta: to je včasih potrebno, včasih pa ne ali pa je možno preko interneta. Kako je s potrditvijo se je najbolje pozanimati na agenciji, kjer smo karto kupili ali pa na letalski družbi. Navodila ponavadi najdemo na njihovi spletni strani, o tem pa nas obvestijo že pri nakupu karte.
Počasi postaja jasno, da gre zares in pospešeno se lahko začenemo pripravlajti na pot.
Ni komentarjev:
Objavite komentar